Als je je bezighoudt met SEO, heb je ongetwijfeld weleens van backlinks gehoord. Het is een van de belangrijkere aspecten van SEO, naast het schrijven van goede content. Wat zijn backlinks nu precies, wanneer is dit relevant en hoe kom je er nu eigenlijk aan? In dit uitgebreide artikel vertellen wij jou hier graag iets meer over.
Wat is linkbuilding én wat zijn backlinks?
Linkbuilding en backlinks gaan hand in hand. Linkbuilding is een van de belangrijkste factoren binnen SEO. Het bestaat dan ook al heel lang. De zoekmachines gebruiken deze factor al erg lang om te bepalen wie bovenaan in de zoekresultaten komt te staan. Er zijn tot wel 200 factoren die bepalen hoe hoog jouw website in de zoekresultaten staat. Volgens diverse experts telt linkbuilding voor de helft mee. Het is dus een ontzettend belangrijk onderdeel van jouw SEO-strategie.
Linkbuilding bestaat uit verschillende factoren. Dit betreffen niet alleen links op externe websites, maar het zijn ook links op jouw eigen website. In de volgende sub paragrafen vertellen wij jou graag iets meer over de verschillende vormen van backlinks en linkbuilding.
Interne links
Door middel van interne links verwijs je binnen jouw eigen website naar andere pagina’s op jouw website. De pagina’s link je met elkaar door middel van een zogeheten ‘anchor’. Hiermee kan je ook aan Google aangeven welk zoekwoord jij belangrijk vindt. Toch is het belangrijk dat je de hoeveelheid interne links beperkt. Google kan het namelijk spammy vinden als jij te veel interne links hanteert op jouw eigen website.
Externe links
Interne links zijn belangrijk, maar externe links zijn dat zeker ook. Hierbij verwijs je naar andere websites. Het is echter wel belangrijk dat je niet linkt naar je concurrenten. Hiermee geef je hen immers alleen maar linkjuice en daarmee een hogere zoekpositie. Je wilt natuurlijk niet dat je bijdraagt aan de zoekpositie van je concurrenten. Als alternatief kan je bijvoorbeeld wel naar Wikipedia linken. Ook een informatieve pagina van de overheid (Rijksoverheid of gemeente) kan bijvoorbeeld een goede externe link zijn. Het is natuurlijk wel van belang om links te plaatsen naar gerelateerde pagina’s. Je moet niet gaan linken om het linken dus.
Backlinks naar jouw website
Tot slot is het ook belangrijk dat je backlinks vergaart naar jouw eigen website. Hiermee kan je autoriteit verkrijgen naar jouw eigen website. Google, maar ook andere zoekmachines, hechten hier veel waarde aan. Zorg er daarom voor dat je voldoende relevante backlinks verkrijgt. Relevantie en kwaliteit zijn hierbij twee belangrijke aandachtspunten. Het gebeurt vaak dat bedrijven marketingbedrijven inhuren voor het vergaren van backlinks. Sterker nog: menig bedrijf krijgt weleens e-mails over backlinks. Check wel altijd reviews als je besluit om een marketingbedrijf in te huren.
Zijn backlinks anno 2022 nog steeds belangrijk?
Je weet nu wat backlinks zijn, maar is het anno 2022 nog steeds erg belangrijk? Daar zeggen wij volmondig ‘ja’ op als antwoord. Zoals eerder omschreven zijn het een van de belangrijkste rankingfactoren. Zonder backlinks is het dus bijzonder lastig om hoog in de zoekresultaten te komen op belangrijke zoekwoorden.
Als je goede content op je website hebt, zullen de backlinks in principe vanzelf naar je toekomen. Andere sites willen best naar een website verwijzen waar goede content op staat. De meeste website-eigenaren zoeken echter bewust naar backlinks in plaats van een afwachtende houding te hanteren.
Er zijn verschillende programma’s die je kunt gebruiken om jouw backlinks te controleren en bij te houden. Zo is SE Ranking bijvoorbeeld een aanrader, maar ook Mangools en Majestic SEO zijn goede SEO-tools waar je uit kunt kiezen.
Hoe verkrijg ik kwalitatieve backlinks?
We hebben nu al een aantal keren omschreven dat je kwalitatieve én relevante backlinks moet verkrijgen voor je website. Maar hoe bepaal je of een backlink van kwaliteit is? Als je goede links wilt verkrijgen is het raadzaam om rekening te houden met de onderstaande punten.
Een goede backlink is relevant aan jouw website
Het is ontzettend belangrijk dat een backlink relevant is aan jouw website. Het hoeft natuurlijk niet exact dezelfde niche te zijn, maar het moet in ieder geval semi-relevant zijn. Een website over groene energie heeft bijvoorbeeld wél banden met een installateur van duurzame apparatuur (zoals een warmtepomp). Een website over groene energie heeft dan weer weinig te maken met een advocatenkantoor, met specialisaties in strafrecht. Bovendien is het fijn als een website die naar jou linkt wel enigszins bezoekers heeft. Het is pré, maar verplicht is het niet.
Goede backlinks beschikken over de juiste anchor
Het is fijn als een backlink een relevante anchor heeft naar jouw website. Heb jij een artikel geschreven over warmtepompen op jouw website over groene energie? Dan kan een backlink bestaan uit ‘warmtepomp’ op de externe website. Dat is beter dan wanneer de andere website ‘klik hier’ gebruikt als anchor. Je kunt het weleens gebruiken, maar niet te vaak. Dat begint namelijk op te vallen bij Google.
Kwaliteit over kwantiteit
Het is ook van groot belang dat je niet overdrijft in het verkrijgen van backlinks. Het kan je website veel schade doen als je plotseling ontzettend veel links hebt verkregen. Stel je voor: jouw website over groene energie is net zes maanden online. Je hebt na zes maanden al 500 backlinks. Dat zijn er wel erg veel én Google kan je dan mogelijk een penalty geven. Deze penalty zal je eveneens kunnen krijgen als je ineens veel links uit sectoren hebt waar je website niets mee te maken heeft. Wees hier daarom voorzichtig mee. Handmatig linkbuilden is belangrijk (en dus niet via spammy bots).
Hoe verkrijg ik die kwalitatieve backlinks dan?
Je weet nu wat backlinks zijn, hoe belangrijk deze zijn en welke backlinks goed (en slecht) voor je website zijn. Nu is het tijd om aan de slag te gaan. Hoe verkrijg je nu goede backlinks? Wij hebben aan aantal tips voor jou. Hierover lees je meer in de volgende sub paragrafen.
Schrijf een blog op een andere website
Veel website-eigenaren willen graag nieuwe content op hun website. Echter heeft niet iedere website-eigenaar zin om nieuwe artikelen te schrijven. Zij kunnen het natuurlijk door iemand laten schrijven, maar dat kost geld. In ruil voor een gratis link kan jij echter een gratis artikel voor hen schrijven. Dat is een win-winsituatie. Jij krijgt namelijk een gratis backlink én zij krijgen gratis nieuwe content op hun website. Het voordeel hiervan is ook nog eens dat je zelf invloed hebt op de anchor op deze website.
Het vinden van goede websites kan natuurlijk nog wel lastig zijn. Je kunt website-eigenaren contacteren via LinkedIn, maar je kunt ook speciale websites zoeken. Er zijn talloze websites, waaronder 300woorden.nl, waar je gratis een blog kunt plaatsen (als je voldoet aan hun voorwaarden). Daar staan natuurlijk wel al heel veel blogs op, dus het is minder effectief dan wanneer je kiest voor een website die weinig externe links heeft. Deze kan je wellicht vinden in je eigen netwerk of, zoals gezegd, op LinkedIn.
Schrijf goede content op je eigen website
Als je content op een website van iemand anders schrijft, ben je verzekerd van de backlink. Dat is dus een veilige optie. Echter kan je natuurlijk ook gewoon écht goede content op je eigen website schrijven. Hiermee zal je vanzelf backlinks aantrekken. Zorg er daarom voor dat je informatieve, educatieve, vermakelijke en inspirerende teksten schrijft. Mensen zijn sneller geneigd om hiernaar te linken. Ook wordt goede content maar al te graag gedeeld op social media, zoals LinkedIn, Facebook en Twitter.
Je kunt ook content locking toepassen op jouw website. Een bezoeker kan jouw inspirerende stuk dan alleen verder lezen als hij of zij het artikel deelt op social media. Zo verkrijg je steeds meer backlinks (als jouw content natuurlijk interessant genoeg is ervoor). Er zijn verschillende WordPress-plugins die dit mogelijk maken.
Schrijf persberichten
Deze tip zal niet voor iedere branche gelden, maar voor sommige websites ook zeker wel: persberichten. Er zijn websites, waaronder nieuwsbank.nl, waar je persberichten op kunt plaatsen. Je kunt hier een aantal links in plaatsen naar jouw eigen website(s). Het persbericht moet natuurlijk wel informeren. Persberichten worden over het algemeen sneller gedeeld. Zoals gezegd zal deze tip niet voor iedere website gelden.
Samenwerken met een bloginfluencer
Wellicht herken je deze term niet: bloginfluencer. Ze zijn er nog steeds en hebben over het algemeen een beter imago dan een influencer. Bloginfluencers beschikken over blogs met veel content en beschikken over goede posities in de zoekresultaten. Als je een backlink kunt verkrijgen op zo’n website, zal je dat al snel merken voor jouw eigen zoekpositie. Deze websites hebben namelijk ontzettend veel autoriteit. Soms zal je hiervoor wel (flink) moeten betalen, dus het is belangrijk om hier goede keuzes in te maken.
Links op startpagina’s
Je kent ze vast wel: startpagina’s. Het lijken altijd enigszins chaotische websites waar je allerlei links vindt naar verschillende websites. Vaak is dit opgedeeld in categorieën. Er zijn echt honderden verschillende Nederlandse startpagina’s én er is ongetwijfeld ook eentje voor jouw branche. Je kunt simpelweg een verzoek indienen voor een link. Soms is dit gratis, maar soms is dit ook betaald. Niet iedere website wordt geaccepteerd. Dat kan het geval zijn als jouw website niet interessant genoeg is of wanneer de branche niet overeenkomt. Mocht je afgewezen worden, kan je natuurlijk altijd vragen wat de reden is. Hou het gesprek op gang; wellicht kan je door middel van een aantal verbeterpunten vooralsnog toegelaten worden.
Gebruik social media voor backlinks
De meeste bedrijven maken gebruik van social media. Het ene bedrijf is actiever mee dan de ander. Het zou zijn als mensen jouw blogs delen: dit zorgt namelijk voor meer interactie. Zorg er daarom voor dat je regelmatig leuke artikelen plaatst op je social media kanalen en vergaar die backlinks! Welke social media kan je gebruiken? Je kunt onder andere kiezen voor Tiktok, LinkedIn, YouTube en uiteraard Facebook. Welke variant geschikt is voor jouw website, is afhankelijk van je niche. Zo is LinkedIn vooral geschikt voor de zakelijke markt en is TikTok vooral gericht op entertainment. YouTube en Facebook zijn erg brede platformen, dus daar zit je eigenlijk altijd wel goed.
SEO-tools voor backlinks
Je hebt nu – in principe – alles kennis voor het verkrijgen van backlinks. Toch zijn er nog een aantal zaken die we aan jou willen meegeven. Het vergaren van links is niet gemakkelijk en het is vooral ook erg tijdrovend. Bovendien kunnen deze links weer verwijderd worden als je niet oplet. Daarom kan het raadzaam zijn om te kiezen voor SEO-tools. Met behulp van deze tools kan je namelijk backlinks checken en volgen. Enkele voorbeelden hiervan zijn SEMrush, Ahrefs of MOZ Open Site Explorer. Je kunt hiermee niet alleen je eigen links controleren, maar ook die van concurrenten.
Vergeet het volgende niet over backlinks
Tot slot willen wij jou nog een aantal laatste tips meegeven voor je backlinks. Zo is het belangrijk om te weten dat links kwijtgeraakt kunnen worden. Daarom is bovengenoemde software ook erg handig om te gebruiken. Je kunt een website-eigenaar dan vragen waarom de link verwijderd is. Dat is natuurlijk vooral vervelend wanneer je bijvoorbeeld een gastblog hebt geschreven (of wanneer je ervoor betaald hebt).
Het is verder niet aan te raden om massa-backlinks te kopen. Je kunt ongetwijfeld wel 1.000 backlinks kopen voor een prikkie. Dat werkt echter alleen maar averechts. Zoekmachines trappen hier echt niet meer in en je krijgt snel een penalty.
Ook het ruilen van links wordt – in principe – niet aangeraden. Je kunt wel kiezen voor een ABC-ruil. Dat houdt in dat website A een link plaats naar website B, website naar B naar website C en website C naar website A. Probeer hierbij wel verschillende websites te gebruiken. Zorg er wel voor dat de backlinks van hoge kwaliteit zijn.
Linkbuilding en het vergaren van backlinks liever uitbesteden?
Wil je linkbuilding en het vergaren van backlinks liever uitbesteden, zodat jij je kunt focussen op je core business? Neem gerust eens contact met ons op. Wij hebben meer dan tien jaar ervaring op het gebied van linkbuilding. Contact opnemen is natuurlijk geheel vrijblijvend, dus wij horen graag van je!